Автор работы: Пользователь скрыл имя, 02 Мая 2012 в 23:12, статья
" ПЕСНИ НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА"
На современном этапе, когда личность растущего человека находится в центре всей образовательной и воспитательной деятельности, актуальной становится задача поиска эффективных способов и приёмов обучения. Решение этой задачи возможно лишь при условии воздействия не только на сознание учащихся, но и на проникновение в их эмоциональную сферу.
Одним из наиболее эффективных способов воздействия на чувства и эмоции школьников является музыка, представляющая собой сильнейший психологический побудитель, проникающий в подспудные глубины сознания. Я.А. Коменский писал, что тот, кто не знает музыки, уподобляется человеку, не знающему грамоты. Музыка и пение оказывают неоценимую помощь в изучении английского языка в силу ряда причин
My head …heavy and my sight … dim2
I … to stop for the night
There she … in the doorway;
I … the mission3 bell.
And I …thinking to myself :
"This … be Heaven or this.… be Hell"
Then she … up a candle, and she showed me the way
There … voices down the corridor
I … I … them say:
Welcome to the Hotel California.
Such a lovely place (x2), such a lovely face
Plenty of room in the Hotel California
Any time of year, you can find it here
Her mind is Tiffany-twisted 4; she's got the Mercedes bends.
She got a lot of pretty, pretty boys that she calls friends
How they dance in the courtyard, sweet summer sweat
Some dance to remember, some dance to forget.
So I … up the Captain:
"Please bring me my wine."
He …, "We haven't had that spirit 5 here since nineteen sixty nine."
And still those voices are calling from far away
Wake you up in the middle of the night
Just to hear them say.............
Welcome to the Hotel California.
Such a lovely place (x2), such a lovely face
They livin' it up at the Hotel California
What a nice surprise, bring your alibis
Mirrors on the ceiling
The pink champagne on ice.
And she said: "We are all just prisoners here
of our own device6."
And in the master's chambers7
They … for the feast. 8
They stab it with their steely knives,
But they just can't kill the beast.
Last thing I remember, I was
Running for the door.
I had to find the passage back
To the place I was before
"Relax," said the night man,
"We are programmed11 to receive
You can check out 12 any time you like,
But you can never leave."
— answers in correct order
saw, grew, had, stood, heard, was, could, lit, were, thought, heard, called, said, gathered,
2. Discuss — what do you think this song is about?
3. Give examples from the song for the Past Simple.
(When it is used, WHY it is used, etc.)
4. Hand out levels 1 and 2 of verb sheets. (Ask them which level they prefer).
Level 1: These are the verbs from the song. Translate them.
called — ________________
could — ________________
gathered — ________________
grew — ________________
had — ________________
heard — ________________
lit — ________________
said — ________________
saw — ________________
showed — ________________
stood — ________________
thought — ________________
was — ________________
were — ________________
Level 2
These are the verbs from the song. You have to change them into Past Simple, and translate them into Russian.
are — ___________ _______________
call — ___________ _______________
can — ___________ _______________
gather — ___________ _______________
grow — ___________ _______________
have — ___________ _______________
hear — ___________ _______________
is — ___________ _______________
light — ___________ _______________
say — ___________ _______________
see — ___________ _______________
show — ___________ _______________
stand — ___________ _______________
think — ___________ _______________
5. Glossary
1. colita — a desert flower
2. dim — not clear
3. mission — church
4. twisted — not straight
5. spirit — can be an alcoholic drink or a ghost
6. device – will, desire
7. chamber — room
8. feast — a very big meal
9. programmed – to have a plan of actions
10. check out — to pay the bill when you leave a hotel
6. If possible, make up a silly story.
7. Next lesson — quiz on the list of verbs.
Методическая разработка для работы над песней “CLEMENTINE”
Песню “ Clementine” можно использовать для работы на среднем этапе изучения английского языка, при изучении темы”Appearance and Character of a person”.
Использование песни в данном контексте, как показала практика, способствует обогащению словарного запаса учащихся, совершенствованию навыков по оперированию грамматическими конструкциями и стимуляции спонтанного монологического высказывания не только по предложенным ситуациям, но и по вышеуказанной теме.
Работа состоит из следующих этапов:
· Подготовительный этап, который предполагает ввод слушателей в ситуацию и ознакомление с текстом песни
· Работа непосредственно с текстом песни.
Вот они примеры наиболее распространенных заданий!
Exercise 1.
Write down the missing letters.
____ a cavern, in a canyon
____cavating for a mine
____ved a miner thirty-niner
____d his daughter Clementine
Оригинал:
In a cavern, in a canyon
Excavating for a mine
Lived a miner thirty-niner
And his daughter Clementine
Exercise 2.
Write down the missing words.
____ she was and like a fire
and her ____ were number 9
Herring ____ boxes without ____
____ were for Clementine.
Оригинал:
Light she was and like a fire
And her shoes were number 9
Herring boxes without topses
Sandals were for Clementine.
Exercise 3.
Finish the lines.
Saw her lips____
Blowing bubbles____
But alas!____
So I lost____
Оригинал:
Saw her lips above the water
Blowing bubbler mighty fine
But alas! I was no swimmer
So I lost my Clementine.
На третьем этапе после обсуждения и выполнения ряда письменных заданий, выполняется серия коммуникативных упражнений, базирующихся на языковом материале песни. Большая часть времени уделяется именно этому виду работы — этапу формирования и совершенствования речевых навыков и умений.
Вот примеры таких упражнений!
Exercise 1.
Speak about Clementine according to the plan. Use the following words and expressions.
CLEMENTINE
Place of living
Appearance
Family
Occupation
Cavern
Light
Miner
At 9
Canyon
Like a fire
Ducklings
Mine
Shoes 9
To the water
Exercise 2.
Speak on the following situations.
Situation 1.
Imagine that the end of the song is quite different. Make up your happy end. Use the following word combinations:
To stay alive, to look happy, to forget troubles, to be on friendly terms with smb., to give a helping hand, to rescue, to be a devoted friend, to hope for the best.
Situation 2.
Imagine that you are Clementine’s friend. Answer the questions:
· Why didn’t you help Clementine in trouble?
· Are you a devoted friend?
· Do you always act like this with your friends?
· Can you keep the promise?
· Will Clementine rely on you in future?
Использование на начальном этапе изучения английского языка разработки с рифмовкой глагола «to be»
Для того чтобы избежать трудности с запоминанием спряжения глагола «to be», я предлагаю выучить рифмовку с личными местоимениями и глаголом на мотив новогодней детской песни “В лесу родилась елочка”:
I am
You are
Не is she is (it is – не поется)
We are
You are
They are
Я использую ее всегда при изучении местоимений и спряжения глагола «to be» (и даже в 7-8 классах иногда вижу, как мои ученики шевелят губами, чтобы вспомнить забытое местоимение или глагол). Эту же песенку можно использовать, чтобы закрепить глагол «to have»
I have
You have
Не has she has
We have
You have
They have